چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟
( قسمت اول )
سخني با شما خوبان :
خيلي از دوستان و خوانندگان محترم بر بنده خرده مي گرفتند كه چرا هيچ مطلبي در باره سقوط هواپيماي سي -130 حامل خبرنگاران نمي نويسم ؟ راستش رو بخواهيد به دليل اين كه پرونده در دست بررسي بوده و هر مطلب و نظر بنده ممكن بود در جريان دادرسي خللي بوجود آورد تا امروز صبر كردم . اما حالا به چهار دليل قصد دارم خيلي مفصل به آن بپردازم . يكي اين كه تمام خدمه هواپيماي سي -130 به نوعي همكاران سابق ام بودند. دوم اين كه همه سرنشينان هواپيما همكاران و دوستان فعلي ام بودند . دليل سوم سپري كردن ايام جواني ام در پرواز با اين هواپيما كه بي اغراق بهترين اوقات زندگي ام تلقي مي شود . و آخرين دليل ام هم زندگي نمودن حدود 20 سال در همين بلوك ها كه ياد آور تولد و رشد دو فرزندم رو در پي داشت . به همين دليل سعي مي كنم خيلي كامل ضمن معرفي اين هواپيما و سوانحي كه تاكنون در ايران داشته است و جزئيات پرواز مرگ به همراه دلايل ارائه شده و نظر شخصي ام رو بيان نمايم . شايد ارائه اين همه در يك پست ميسر نگردد . لذا در دو يا سه مطلب به آن خواهم پرداخت .
معرفي هواپيما و قابليت هاي آن :
نيروي هوايي ايران قبل از به كار گيري هواپيماي هركولس يا همين سي - 130 خودمون ، از هواپيماهايي موسوم به " داكوتا " بهره مي برد . بسياري از همكاران قديمي ام در خط پرواز ، قبلآ با داكوتا پرواز مي نمودند . آن طور كه آن ها تعريف مي كردند زياد امنيت نداشت . اغلب دچار آتش سوزي در موتور هايش مي گشت . تا اين كه در خرداد سال 1342 چهار فروند سي -130 خريداري شد و به نام تجاري اش " هركولس " ناميده مي شد . اين رو هم اضافه كنم كه اولين هواپيماي چهارموتوره و نخستين هواپيماي جت ملخدار ترابري به شمار مي رفت كه وارد خدمت نيروي هوايي شده بودند ..
همان طور كه در تصوير مشاهده مي فرماييد اين هواپيما ها داراي چهار موتور ملخدار است كه از نوع توربو پراپ مي باشد . ( پيشوند توربو يا همان توربين به موتور هاي جت اتلاق مي شود ) . تنها هواپيمايي است كه قابليت دنده عقب ( ريورس ) رو دارد يعني با تغير زاويه ملخ قادر است به سمت عقب راه برود يا ترمز نمايد . اين هواپيما ها چند منظوره هستند . بدين صورت كه در صورت لزوم در حالت طبيعي تا سقف 92 مسافر با وسايل همراه شان رو حمل مي نمايد . براي آموزش چتر بازي و بار ريزي هوايي مورد استفاده قرار مي گيرد .يعني ظرفيت حمل 64 چترباز با تجهيزات كامل رو دارد . در صورت لزوم تغير كاربردي داده و تبديل به آمبولانس هوايي مي گردد . كه در اين شرايط قادر است 72 بيمار با برانكارد رو به همراه دو پرستار حمل نمايد . در زمان جنگ تحميلي اكثر رزمنده هاي زخمي رو اين گونه حمل مي كرديم .
هركولس ها قادرند تا سقف50 هزار پاوند ( 22 تن ) بار رو حمل كنند . ولي حمل متعارف آن 18 تن بار و مجهز به دستگاه تهويه كامل داخلي و تأمين فشار هوا در ارتفاع بالاست. حداكثر وزن قابل تحمل هنگام برخاستن، 61.234 كيلوگرم بار و وزن عملياتي آن 31.433 كيلوگرم است. شعاع عملش با حداكثر بارگيري 3420 كيلومتر و با 1134 كيلوگرم بار، 4988 كيلومتر است. طول باند لازم براي فرود هواپيما با بارگيري كامل در ارتفاع سطح دريا، تنها 2/1 كيلومتر است. البته بايد به اين نكته اشاره نمايم كه در زمان اضطراري مثل همين جنگ با عراق ما گاهي تا بيش از 130 نفر مسافر و زخمي به صورت نشسته رو هم حمل مي كرديم . !! تعداد كلي اين هواپيما ها رو در سايت ها 80 فروند ذكر گرديده است كه واقعي نيست . و بنده هم با پوزش اچازه بيان آن رو ندارم . چون اسرار ارتش تلقي مي شود .
با بيان چند آمار ديگر اين بحث رو به پايان مي برم . اولين سي -130 هايي كه در خود آمريكا طراحي توليد شد ، مدل (C130A) بود . كه تنها 219 فروند از آن راهي ارتش آمريكا شد . جالب اين كه ما ابتدا در ايالات متحده بر روي اين مدل هاي قديمي دوره مي ديديم . بعد از آن مدل پيشرفته ترش «C130B» در ماه مي 1338 به نيروي هوايي آمريكا پيوست كه چهار سال بعدش ارتش ايران از اين مدل ها خريداري كرد . قيمت هر فروند اين هواپيما ها پنج ميليوون ششصد و شصت هزار دلار بود . بعد ها ما چند فروند مدل E خريداري نموديم . در حال حاضر هم تا آن جا كه تحقيق نموده ام مدل «C-130j» چند سالي است كه طراحي و توليد شده است و نسبت به مدل هاي قبلي خيلي سريع تر و پر قدرت تر است . خب فكر مي كنم تا حدودي با اين هواپيما ها و قابليت هاي فراوان آن آشنا شديد . ضمن اين كه توانايي پرواز با دو موتور رو هم دارد . و در مواقع اضطراري با تخليه بنزين ( دامپ ) فادر به نشستن ( گلايد ) با سينه رو هم دارد . در ادامه شما رو با سوانح اين هواپيما در ايران آشنا مي كنم .
آمار سوانح هواپيما هاي سي -130 در ايران :
بعد از سانحه دلخراش هواپيماي سي -130 حامل خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي خبري كه در شهرك توحيد روي داد " شبكه امنيت هوانوردي " طي گزارشي اين حادثه رو دويست وهشتادمين حادثه براي هواپيماهاي سي -130 در كل جهان اعلام كرده همچنين بابت تلفات ، رتبه چهارمين حادثه رو در جهان طبقه بندي نموده است . ضمن اين كه بنا به آمار هاي منتشره از بعد تلفات انساني تا به امروز اين حادثه در رده پنجم حوادث هوايي در ايران شناخته شده است . كه اميدوارم آخرين باشد. . ساير آمار سوانح هواپيماهاي سي -130 عبارت اند از :
1 - 18 آوريل 1968 ، 23 نفر شهيد گزارش شده است .
2- 7 آوريل 1969 تعداد تلفات گزارش نشده است .
3- 28 فوريه 1974 10 نفر شهيد شدند .
4 - 21 دسامبر 1976 9 نفر شهيد شدند .
5 - 19 سپتامبر 1978 9 نفر شهيد شدند .
6 - 19 ژوئن 1979 5 نفر شهيد شدند .
7 - 29 سپتامبر 1981 80 نفر شهيد شدند . براي خواندن مطالب اين سانحه ( اينجا ) و ( اينجا ) را كليك فرماييد .
8 - 15 اكتبر 1986 تعداد 23 فروند در بمباران عراق نابود شدند .
9 - 2 نوامبر 1986 تعداد 98 نفرشهيد شدند . براي خواندن اين گزارش ( اينجا ) رو كليك فرماييد .
10 - 17 مارس 1994 بر فراز خاك ارمنستان سقوط كرد و 32 نفر شهيد شدند . در باره اين پرواز ( اينجا ) رو كليك كنيد .
11 - 13 مارس 1997 اين هواپيما به دليل نقص فني موتور در نزديكي مشهد سقوط كرد و 86 نفر شهيد شدند .
12 - 2 فوريه 2000 اين پرواز آموزشي هنگام بلند شدن در مهرآباد به دليل نقص فني از باند منحرف شده و با اصابت به يك فروند ايرباس 300 هواپيمايي هما ، 10 نفر شهيد شدند .
13- 25 ژوئن 2003 بر اثر نقص فني سقوط مي كند و 7 نفر شهيد مي شوند .
پرواز مرگ
مكان : گردان پرواز سي -130
زمان : 15 آذر 1384
كاپيتان " بابك گوهري " زود تر از روزهاي قبل راهي پايگاه يكم ترابري مي شود . در گردان پروازي سي -130 جز افسران خلبان آماده شيفت شب كسي حضور ندارد . بابك بعد از احوالپرسي با آن ها به شوخي مي گويد خوب استراحت مي كنيد ها !! يه وقت نگيد نيروي هوايي بد جاييه ..!! و در پاسخ يكي از همكاران اش كه مي پرسد چرا امروز زود آمدي ؟ با خنده پاسخ مي دهد : مگه نمي دوني مانور بزرگ آبي خاكي " عاشقان ولايت " تو چاه بهار قراره برگزار بشه ؟ خب ..كروي ما هم قراره يه عده خبرنگار و فيلمبردار و عكاس و احتمالآ افسران و فرماندهان مانور رو به بندر عباس ببره . همكارش به شوخي رو به كاپيتان گوهري كرده مي گويد : بابك جان سوغاتي يادت نره ... حتمآ برام چند بسته تن ماهي بيار ...
در همين هنگام افسر مهندس پرواز به ديسپچ زنگ زده و تقاضاي ماشين براي رفتن پاي هواپيما مي كند . و دقايقي بعد به همراه يكي از آقايون لود مستر براي ( پري فلايت ) بازديد قبل از پرواز راهي رمپ هواپيماها مي شود . فرامين ، شاهپرهاي اصلي و فرعي ، فلاپ ها ، چراغ هاي اصلي ، پرژكتورهاي زير بال و ... همه به دقت چك مي شوند . سپس مهندس پرواز با پياده شدن از كابين مشغول بررسي چرخ ها و اطراف هواپيما مي شود . و بعد از امضاي فرم پرواز به عمليات خبر مي دهد تا به ترميتال اطلاع داده شود مسافران را بياورند ..
دقايقي بعد مسافران هواپيما توسط دو دستگاه اتوبوس از ترمينال پايگاه به رمپ پرواز آورده مي شوند . همه با نظم خاصي از اتوبوس ها پياده مي شوند . بعضي ها با كنجكاوي خاص ژورناليستي خود به هواپيماهايي كه در رديف هاي منظم پارك شده اند مي نگرند . قديمي تر ها ياد پرواز هاي جبهه رو با اين غول هاي آهنين به خاطر مي آورند . چند خبرنگار جوان هم با خانواده هاي خود و شايد همسران جوان شان در حال گفتگو تلفني هستند . يكي از آقايون لود مستر هواپيما مانيفست ( ليست اسامي مسافران ) رو در دست گرفته و آن را امضاء نموده به مسئول ترمينال عودت مي دهد . همكار ديگر او در حال بارگيري پالت بار مسافران است كه بوسيله ليفتراك درون هواپيما گذاشته شده است . كروچيف ( مسئول فني پرواز ) هم سرگرم قرار دادن جعبه ابزار و لوازم مورد نياز براي پرواز است ..
هنوز تعدادي از مسافران سوار هواپيما نشده اند كه كاپيتان بابك گوهري به اتفاق ساير كروي پروازي بعد از گرفتن وضعيت هوا و امضاي فرم پروازي از ساختمان ديسپچ و عمليات با يك دستگاه ميني بوس به پاي هوا مي رسند . ابتدا گوهري آخرين بازديد كه شامل چرخيدن به دور هواپيما و چك نمودن محافظ چرخ ها و ظاهر موتور ها ست رو انجام داده و سپس به داخل كابين رفته و بر روي صندلي سمت چپ مي نشيند . در صندلي سمت راست خلبان دوم نشسته است . افسر مهندس پرواز هم بر روي صندلي خود كه بين دو خلبان قرار دارد مي نشيند . پشت سر آن ها در قسمت راست كابين افسر ناوبر مشغول بيرون آوردن نقشه پرواز است . دو خدمه ديگر هم بر روي مبلي كه در كابين تعبيه شده است مي نشينند . همه چيز براي پرواز آمده است .
دقايقي بعد خلبان گوهري از طريق سيستم ( يو اچ اف ) با برج فرودگاه مهر آباد تماس گرفته و اجازه استارت مي گيرد . بعد از موافقت پرج ابتدا موتور شماره 3 رو استارت مي زند . بعد از اين كه عقربه ها دور موتور به حد معين خود رسيد ، گوهري دست خود را از روي كليد استارت برداشته تا موتور به وضعيت كامل چرخش در بيايد . موتور شماره چهار هم به همين ترتيب روشن مي شود . هيچ چيز غير طبيعي در عقربه ها و آلات دقيق روبروي خليان مشاهده نمي شود . حال نوبت به موتور هاي بال چپ مي رسد . ابتدا موتور شماره 2 و در آخر موتور شماره يك روشن مي شوند . صداي غرش شديد موتورها باعث مي شود مسافران صداي بكديگر رو نشنوند .
خلبان گوهري براي بار دوم از برج تقاضاي خزش مي نمايد . مسئول برج با اعلام شعاع ديد ، فشار هوا و ساير اطلاعات مورد نياز به گوهري اجازه مي دهد تا به ابتداي باند 29 چپ رفته و از آن جا اعلام وضعيت نمايد . كاپيتان گوهري قبل از حركت در حالي كه كمك خلبانش از روي چك ليست بازديد هاي قبل از پرواز را مي خواند ، ناگهان متوجه عقربه ( وي . او . آر ) خود شد كه با عقربه دستگاه ناوبري كمك خلبانش اختلاف فاحش داشت . طبق روال ابتدا چند ضربه بر روي شيشه نشان دهنده اش كوبيد . اما خير .. مشكل جدي بود . با اين وضعيت نمي شود پرواز كرد . براي اطمينان از كروچيف هواپيما خواست تا فرم پرواز هواپيما رو به او بدهد . و با نگاه كردن بر آن متوجه شد اين پرنده روز قبل 17 ساعت پرواز داشته است . و هيچ اشاره اي به ايراد فوق نشده است . لذا از طريق بي سيم موضوع رو به عمليات اطلاع مي دهد .
در حالي كه مسافران بي خبر از رويداد هاي داخل كابين از صداي گوش خراش آن كم كم به ستوه مي آمدند ، بچه هاي متخصص شعبه آلات دقيق به محض اطلاع دادن گردان نگهداري بلافاصله خود را به كابين هواپيما رسانده و مشغول شنيدن توضيحات خلبان شدند . آن ها به گمان اين كه با تعمير جزيي سيستم معيوب همه چيز رو به راه خواهد شد از گوهري خواستند موتور ها رو خاموش ننمايد . اما خيلي زود متوجه شدند كه ايراد از آلات دقيق نيست بلكه بايد سيستم ( وي . او . آر ) تعمير شود . از اين رو بعد از تماس با عمليات از آن ها خواسته شد تا به ترمينال اطلاع دهند تا مسافران رو به ترمينال بر گردانند .
مسافران از اين كه هواپيما دچار نقص فني شده بود ناراحت شده بعضي ها به زبان مي آوردند . عده اي هم با خونسرد نشان دادن خود ، آماده سوار شدن به اتوبوس هاي ترمينال شدند . كروي پروازي هم بعد از ترك مسافران سوار ميني بوس شده و به سوي گردان خويش راهي شدند. تيم متخصص در كمال دقت سرگرم تعمير كلي سيستم معيوب بودند . وقت به سرعت مي گذشت . خلبان گوهري در حال گفتگو با مسئولان گردان نگهداري مبني بر تعويض هواپيما بود . ولي پاسخ شنيد كه تعويض هواپيما امكان پذير نيست . زيرا همه در حال ماموريت هستند . خبرنگاران كه بيش از 5 ساعت در ترمينال معطل شده بودند . كم كم صداي اعتراض آن ها بلند شده بود . برخي ناراحتي خود رو به همكاران در اداره يا همسرانشان در ميان مي گذاشتند و برخي ديگر ..... پايان قسمت اول .
عزيزان با پوزش از اين كه طولاني شد ، قصد دارم به همين ترتيب جزئيات رو از لحظه پرواز تا سقوط ، همچنين دلايل اصلي سانحه ، حقايقي كه هرگز گفته نشد و روند بررسي توسط گروه هاي گوناگون و متخصصان پاكستاني و اختلاف نظر ها و ... را در پست بعدي بيان نمايم . بديهي است تحقيقات گسترده اي انجام داده ام كه همراه با عكس هاي منحصر بفرد تقديم حضورتان خواهم نمود .
مطالب فوق علاوه بر سايت در وبلاگ ام هم قرار خواهد گرفت . همچنين به روال هميشه مطالب خاطرات پرواز جهت انتشار كتاب در وبلاگ جداگانه اي به آدرس :http://oldpilot.blogfa.com درج خواهم كرد .
با احترام و تشكر :
بهروز مدرسي
ايام به كام




سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه
جناب مدرسی عزیز. کار بسیار بسیار خوبیست که ابعاد این حادثه را از دید یک متخصص روشن می نمایید. امیدوارم دچار سانسور نشوید. من منتظر بخشهای بعدی مطلب هستم چون خود نیز از طریق یکی از همکاران شما اطلاعات ذی قیمتی از جزئیات حادثه دارم. امیدوارم زیاد مارا منتظر نگذارید. با تشکر
Captain, I really like to know and read but make sure you do not make any trouble for yourself and family. It is aazing we have professional and they bring inspector from Pakistan ^_^
.
Kapitän mag ich wirklich wissen und lesen aber sicherstellen, dass Sie keine Schwierigkeiten für sich selbst und Familie machen. Es ist aazing wir haben Fachmann, und sie bringen Inspektor von Pakistan
یادشان گرامی باد. کار پسندیده ای کردید.
با سلام و تشكر از مطالب زيبايتان.ضمن اينكه عيد مبعث را به جنابعالي و خانواده محترم و گراميتان تبريك ميگويم.
بنده مطالب زيادي راجع به اين سقوط خواندم ولي هيچ كدام فني تخصصي نبود.ولي جناب مدرسي عزيز به نظر اينجانب متاسفانه بعضي اوقات نظر متخصصين و خلبان كم رنگ ميشود و انجام پروازها همراه با مسائل ديگر تركيب و مصلحت عمومي مد نظر قرار ميگيرد.واقعا عمر اين هواپيماهاي خوب خيلي، طولاني شده است.بخصوص كه مشكلات INSTRUMENTATION هواپيما باشد. يكي از خلبان هواپيمائي كه درحوالي نيشابور( كوههاي بينالود) سقوط ميكرد كاپيتان رادفر بود و ميشناختم كه از دزفول پرواز ميكرد.متاسفانه شهادت او خانواده اش را شوكه كرد و...
دريكي از سايتها، داستان خداحافظي و دلتنگي يكي از خبرنگاران سانحه شهرك توحيد در زمان خداحافظي از دختر خردسالش و اصرار دختر مبني بر عدم مراجعه پدرش به فرودگاه در صبح زود و خواب ديدن دخترش ،خواندم و واقعا غم انگيز بود.واقعا چه كسي /كساني بايد تا آخر عمر پاسخگوي يك طفل معصوم باشد.يتيم شدن در اين دنياي امروز و جامعه كنوني چه عواقبي دارد؟جرم بچه هاي معصوم و شيرخوار چيست كه بايد پدر را ناگهان براي هميشه از دست بدهند و كلمه " با با" كه شايد زيباترين كلمه اش باشد را اجبارا فراموش نمايد؟
اميدوارم نظر كارشناسي جنابعالي كه احتمالا همه مطلع خواهند شد،مورد استفاده دست اندركاران دلسوز قرار گيرد تا از بروز اين سوانح وحشتناك در آينده جلوگيري شود
خداي بزرگ نگهدار شما و نگهدار خلبانان عزيز در زمان پرواز باشد.
سلام
مطالب زیبای شما واقعا جای تحسین و تشکر داره
علاقه زیاد من به پرواز سایت شما رو برام جذاب جلوه داد اما الان که چند پست مطلب رو یک جا میخونم حس میکنم شخصیت با تجربه و فهمیمی این مطالب رو مینویسه
گرچه من 28 سالم هست و جای شاگرد شما هستم اظهار نظر برام پا از گلیم بیرون گذاشتن هست
من تو نیرو هوایی پایگاه نهم خدمت کردم و چند وقتی گردان نگهداری بودم که بعد منتقل شدم تهران مهرآباد
با خلبانها ازر نزدیک آشنایی دارم و علاقه شدیدی به پرواز برای همین خاطراتتون برام ملموسه
موفق باشید
با سلام.
لطفا ماجراي نابود شدن 23 هركولس در بمباران عراق را هم برايمان شرح دهيد.
با تشكر از دوستان عزيز كه كامنت گذاشتند. و متقابلآ اين عيد مبعث رو خدمت شما برادر ارجمندم جناب فضلي تبريك مي گويم .
خدمت شما بزرگواران عرض كنم اگر حمل بر تعريف نمي گذاريد . ما در پايگاه كه بوديم هر سانحهاي مه مي شنيديم اول مي پرسيديم خلبانش كي بود . بعد دقيقآ مي گفتيم چي شده ... !! و همان نظر ابتدايي ما بعد از چند ماه كارشناسان اعلام مي كردند .مثلآ يادمه گفتند يه فروند سي 130 تو شيراز خورد زمين .. تا پرسيدم خلبانش كي بود گفتند فلاني ... گفتم ارتفاع پائين پرواز مي كرده خورده زمين .. و بعد مشخص شد كه درست است . از روز اول هم در باره اين سانحه من و دوستم دليل اصلي رو گفتيم . حتي در روزنامه همشهري مفصلآ دلابل ام رو گفتم . و در اين د0 بيست روزي كه كه دارم تحقيق مي كنم . يه نظر تكميلي هم بدست آوردم كه مطمئن هستم آن باشد . به هر حال من نظر شخصي ام را خواهم گفت . ضمن اين كه به شايعاتي كه در اين مورد دهان به دهان پخش شده است رو پاسخ مي دهم .
خدا يارو پشتيبانتان باد
با تشكر مجدد از جنابعالي.واقعا چه كابوس وحشتناكي است.سقوط و لحظات مرگ آن هم در جايي كه فقط خداي بزرگ ياور بنده هايش ميشود.واقع صدها خطر هم وجود دارد(مشكل فني احتمالي/مسائل سياسي كشورها/آب و هواي مشكل ساز/هماپيما ربائي و...).بنده حقير پرواز 12 ساعت هم داشته ام( ONE FLIGHT).دربرخي نقاط هواپيما در توربولنسهاي مختلف قرار ميگرفت و خلبان اعلام مينمود عبور از توده خاصي بوده و كمر بندها را ببنديد.برخي مواقع دور زدنها با شعاع كم انجام ميشد و هواپيما به طرز ترسناكي خم ميشد و...
اما جناب مدرسي شايد باور نفرمائيد بنده شخصا در اين پروازها بيشتر خداي خودم را شناختم و از آن پس هم در هرسختي به او پناه ميبرم و شايد يكي از دلائلي كه خلبانان از شخصيت برجسته و منحصر بفردي برخوردار ميباشند، صرفا پرواز و عبور ازدنياي خاكي و مادي است.باور بفرمائيد در چند پرواز داخلي در هواي طوفاني ديگر فاتحه خود را خوانده و بر روي كارت پروازم شروع به نوشتن نمودم .همانند جنابعالي فقط فرزندم را از نظر ميگذارندم .هيچ كس از گروه پروازي و خلبان و... حرفي نميزدند و اين بيشتر ما را ميترساند.زمان ترك هواپيما در بندرعباس كمتر كسي قدرت ترك صندلي خود داشت. بنده پس از آن شرايط تا دو سال با هواپيما پرواز نكردم.يكي از خلبانان ماهان_جناب نمازيان) ميفرمود چرا ميترسيد؟ او تفسير ميكرد كه ممكن است يك نفر در زمان راه رفتن بر روي جاده صاف به زمين بخورد ولي ايمني هواپيما از اين پياده راه رفتن هم بيشتر است.
به هرحال اميدواريم شاهد سانحه اي در كشور عزيزمان نباشيم تا خداي ناكرده ترس و نگراني در بين مردم بوجود نيايد و جوانان غيور فعلي در آينده بتوانند با استفاده از تجارب بزرگواراني نظير جنابعالي، راهبري و نگهداري هواپيماهارا به نحو مطلوب انجام داده و به اين قبيل مشكلات فعلي خاتمه دهند.
عالیه.
لطفاً ادامه بدین.
با توجه به عدم حضورتون، چطور اینقدر از جزئیات مطلعید؟
تعداد هواپيماهاي c-130 ايران 10 فروند ميباشد.
وحيد عزيزم . احتياجي نيست آن جا بوده باشم بيش از 20 سال هر روز من خودم اين كار رو انجام داده بودم . خب طبيعي است وقتي مي گويند هواپيما ايراد فلان آورد و مسافر ها برگشتند ، من دقيقآ مي دونم كه چه فرايند هايي در اطراف هواپيما بوجوذ مي آيد . اين كه چيزي نيست .. اون قديم تر ها من اگر در آسمان هواپيما مي ديدم يا صداي آن را مي شنيدم مي گفتم از كجا مي آيد خلبانش كيست . چه كساني جز كرو هستند . چقدر بنزين باقي مانده و چه ايرادي هواپيما دارد !! اين رو جدي عرض مي كنم . چون عاشقانه به شغل ام عشق مي ورزيدم .
دوست عزيزي كه در باره ترس هواپيما مثال زدند ، درست مي فرمايند ضمنآ آقاي نمازيان يكي از آس ترين خلبان هاي ما بودند يك زماني اگر ديديد سلام برسونيد . البته ما دو تا نمازيان داشتيم . بايرام و علي اصغر .. هر دوي آن ها خوب بودند ولي علي اصغر بي مثال و آس بود
عالی بود بهروز جان
بی صبرانه منتظر قسمت دوم
یک نکته باید به شما بگویم که حتما ایمیل میزنم...
استاد محترم سلام
از آشنایی با شما خوشحال شدم ... من باز هم به وبلاگ شماسر می زنم. چون حرف های زیادی وجود دارد که باید رد و بدل شود
ارادتمند شما
سوزن بان
جناب آقاي مدرسي سلام
آقاي مدرسي من عاشق پرواز و پرواز كردن هستم ولي متاسفانه هربار كه خبر سقوط هواپيمائي ميشوم خوشحالم كه يك خلبان نيستم البته نه به خاطر جان خودم بلكه وقتي نگاه وحشت زده مردم را به يد ميآورم كه چطور مرگ آنهم به آن دلخراشي را انتظار ميكشند و نميتوان كاري كرد چهره كودكاني را كه به عشق پرواز شب و روز نداشتند و آن زمان آررزو ميكردند كه اي كاش رو همان زمين پروازها را مي ديدند و خودشان تجربه نميكردند و ........ ميدانم دقيقا احساس مسافران آن لحظه چيست و اين دردنامك ترين حس يك كاپيتان ميتواند باشد ياد فرزندان، ياد همسران، مادران كه مسافران خود را از زير قرآن رد كردهاند و منتظرند تا با رسيدن آنها به مقصد سجده شكر بگذرانند چه سفارشها نميكنند ولي زماني كه به آنها خبر مي رسد كه جگر گوشهشان آنگونه پرپر شده است چه به روز آنها ميآيد. آقاي مدرسي شايد من نه خلباني را بشناسم و نه مسافرانش را ولي هربار كه خبر سقوط هواپيمائي را ميشنوم انگار خودم هم جزئي از آنها هستم به قدري براي مرگشان متاثر ميشوم كه خودم هم مريض ميشوم. خبرنگاران c130 كساني بودند كه بار ها از تلوزيون چهره آنها را ميديدم و يا ارتشياني كه در اين سانحه كه به نظر من از نظر عمق فاجعه و تاثر كمتر از انفجار هواپيماي بوئينگ 737 در تاريخ 12 تير 1367 كه ناجوانمردانه كشتي وينسنس مسافرانش را به خاك و خون كشيده بود نداشت. آقاي مدرسي با توجه به هزينه بالاي آموزش خلباني ما افراد باارزشي را به خاطر هواپ1ماهاي قراضه اي كه در اين مملكت وجود دارد از دست دادهايم . چقدر بايد خانوادهها با دلهره عزيزانشان را بدرقه كنند. همان خانوادههائي كه فرزندان خود را زمان جنگ براي شهادت به جبهه ها ميفرستادند حالا نميتوانند ببينند كه عزيزان آنها به خاطر سهلانگاري مسئولين اينگونه تكه تكه شوند مادراني كه با ديدن يك پلاك براي فرزندان خود مراسم ميگرفت و افتخارش اين بود كه مادر شهيد است اما طاقت ندارد ببيند كه فرزندش در خاك همين مملكت و با دستگاههاي اين مرز و بوم به حدي جانخراش ميميرد كه از روي انگشتر جسد پدر را شناخت. آقاي مدرسي من خودم شخصا هربار كه مششنوم در گوشهاي از اين دنيا در حق يك هموطنم اجحاف شده دلم ميخواهد تلافي اين بيحرمتي را هر طور شده جواب بدهم چه برسد اينكه ببينم و بشنوم هموطنان باارزشم كه هركدام با زحمت و تلاش و به خاطر من ايراني به جائي رسيده و دارند در اين مملكت زحمت ميكشند حتي تامين جاني ندارند كه سوار هواپيما ميشوند آيا سالم ميرسند يا خير-- آيا اين راه درستي براي كنترل جمعيت هست؟ آقاي مدرسي از آشنائي با سايت شما، اسم شما و اينكه فرد باارزشي همچون شما چنين سايت باارزشي را راه انداخته تا اطلاعات پروازي خود را در اختيار هموطنان قرار دهد ممنونم. اميدوارم بتوانم هرروز مطالب جالب وبلاگتان را بخوانم.
ضمن دعا برای سلامتی دوست گرامی و مجربم جناب مدرسی از ابراز محبت ایشان در رابطه با خودم بی اندازه متشکرم.مطالب ایشان بسیار موجز و روشنگرانه بوده و هست و امیدوارم نسل جوان و جویای حقیقت و مشتاق برای کسب تجربه نهایت استفاده را از مقالات فنی و نکته بینانه وی نموده و ما همواره در این کشور شاهد کالبد شکافی بدون حب و بغض وقایع برای اطلاع عموم توسط متخصصین بی غرض باشیم.سیروسلوک در آسمانها همیشه مورد علاقه حقیر بوده و هست و مردان آسمان را همیشه عاشقانه دوست داشته ام و برای سلامتی شان دعاگو.خداوند بهروز مدرسی عزیزم را نیز حفظ فرماید که چون دوران نوجوانی هنوز خالص و بی ریاست و این خصلت بزرگ مردان آسمان است.
وجود نمایشگاههای مختلف همواره باعث ارتقاء دانش بازدید کنندگان از اینگونه نمایشگاهها میشود و بهمین علت باید مسئولین برگزاری نهایت دقت و مدیریت را در هر چه بهتر برگزاری این نمایشگاهها اعمال و مردم را ترغیب به بازدید نمایند بخصوص آنهاییکه غالبا مورد بازدید گروههای دانش آموزی واقع میشوند از اهمیت بسزایی برخوردارند و شایان توجه بیشتر. در چند روز گذشته و در یک ظهر جمعه داغ تابستانی همراه فرزند ذکور 19 ساله ام که بسیار به صنعت هوایی علاقه دارد به مثلا نمایشگاه هوایی در اتوبان تهران کرج رفتیم که ایکاش نمیرفتیم و اینقدر غصه دار نمیشدیم ! اینجانب از آنروز ببعد با اجازه مقامات محترم نام این مکان را ذباله دانی هوایی میگذارم و بر این نامگذاری اصرار میورزم. بنده حدود 8 سال قبل نیز یکبار دیگر از این محل بازدید داشتم که البته همان زمانهم چنگی بدل نمیزد ولی بهر حال بهتر از امروز بود. امروز این مثلا نمایشگاه که بسیار سوت و کور و فاقد مدیریت و برنامه است قبرستان تعدادی لاشه وسیله هوایی است که زمانی طیاره شان می نامیدند بدون اینکه اینک شبا هتی به طیاره داشته باشند !! اینقدر بی اعتنایی به یکی از مدرنترین صنایع دنیا واقعا شگفت انگیز است و چقدر بی احترامی به نوجوانان این مرز و بوم که ایشانرا برای بازدید از این نمایشگاه میاورند. موزه هوایی که خنده دار است. هر تکه ای که روی زمین یافته اند بعنوان قطعه با و بی توضیح درون جعبه شکسته ای آنطرف شیشه قرار داده اند که یعنی قطعات وسایل هوایی !! بس کنید توهین به شعور این مردم را و تحمیق عده ای بچه مدرسه ای بیگناه و از همه جا بیخبر را. یا بودجه ندارید که به این بی آبرویی نمی ارزد و بهتر که درش را ببندید و یا دارید و نمیکنید که حکما باید بازخواست شوید.
با سلامبه شماعزیز.
جناب مدرسی من از سوید مزاحماوقات شریف جنابعالی میشم.دوست عزیز من میشه گفت یکی از کسانی هستم که شدیدآ از پرواز میترسم ! اونهم چه ترسیدنی!!!!ودست خودم هم نیست . لذااگربراتون مقدوره واسم کاملآ هواپیما وخطرات پرواز واینکه چقدر پرواز خطرناکه ویابالعکس ونمیدونم هرچه وهرچیز که فکرمیکنید میتونه بمن کمک کنه ومنو از این هراس نجات بده توضیح دهید.فقط اینو بگم که اگر مجبور شم پرواز کنم , تا رسین به مقصد هزار بارمیمیرم و زنده میشم.لازم به تذکراینکه از سوید مزاحم میشم.
به خدا میسپرمت. شهسوار
جناب آقاي مدرسي سلام و خسته نباشيد در سايت ديگر ذكر كرده بوديد كه خانواده هاي اين شهيدان غرامت سنگيني دريافت كرده اند اگر منبع موثق است لطفا ذكر بفرمائيد از آنجائيكه من جريان دارم اين خانواده ها هيچگونه غرامتي دريافت نكرده اند من اين سوال را طي يك هفته است از شما مي پرسم ولي متاسفانه هنوز هيچ سوالي دريافت نكرده ام
ممنون مي شوم اگر جواب من را بدهيد
البته راجع به هواپيما سي 130 در منطقه آذربايجان سال 1372 مي باشد
با تشكر
مهبان
مهبان عزيز
من هيچ گاه عادت ندارم پرسشي را بي پاسخ بگذارم .
اين احتمال وجود دارد شما كامنت هاي خود را در مطالب قبلي مي گذاريد . عزيزم انتظار نداشته باش من كامنت هاي چند پيش را بخوانم . اصلآ ديده نمي شوند . اين بار هم كه نظر شما را ديدم به دليل آن است جلوي كامنت ها را بستم و بايد قبلش كنترل نمايم .
من خواهش مي كنم هر پرسشي داريد در آخرين مطلب پست شده قرار دهيد . در مورد غرامت من نمي دانم در باره كدام سانحه حرف مي زنيد . لطفآ سوال خود را با ذكر دقيق نوع و زمان سانحه مطرح فرماييد تا صادقانه پاسخ شما را بدهم
با تشكر مجدد از شما دوست عزيز
جناب آقاي مدرسي
با سلام و خسته نباشيد
شما به من گفته بوديد كه به طور دقيق تر بنويسم كه به چه صورت است در ارتباط با هواپيما سي 130 جنگي در سال 1372 در منطقه قره باغ واقع در آذربايجان در روز جمعه 26 اسفند ماه تا آنجاييكه من در جريان هستم خانواده اين عزيزان هيچكونه غرامتي نگرفته اند و شما در مطالب قبلي ذكر كرده ايد كه خانواده اين عزيزان غرامت سنگيني گرفته اند ممنون مي شوم اگر پاسخ اينجانب را بدهيد
با كمال تشكر
مهبان
پاسخ
مهيان عزيز
حالا متوجه شدم . اجازه بده من از خانواده خلبانان اين هواپيما يم بار ديگر بپرسم . تا آن جا كه مي دونم به خانواده خلبانان غرامت داده اند . ولي خبر دقيق آن را به عرض شما مي رسانم
جناب آقاي مدرسي
با سلام و خسته نباشيد
واقعا تشكر فراوان مي كنم كه به سوالات اينجانب جواب مي فرمائيد
با كمال تشكر فراوان
مهبان
پاسخ
خواهش مي كنم انجام وظيفه بود
با عرض سلام خدمت شما جناب آقاي مدرسي عزيز:
من حسام هستم و 18 سال سن دارم و واقعا به شغل خلباني و مخصوصا مهندسي پرواز علاقه بسيار بسيار شديد دارم و از همين رو هم بود كه رشته رياضي فيزيك رو انتخاب كردم تا در آينده انشاالله يك مهندش پرواز خوب باشم تا بتوانم به مملكتم خدمت كنم.
واقعا از شما تشكر مي كنم كه اين حادثه رو ازديد يك كارشناس باسابقا شرح ميدهيد . (( خسته نباشيد))
حوشحال ميشم اگر بتونم با شما باز هم ارتباط دوستانه داشته باشم.
باتشكر دوستار شما حسام
پاسخ
پسر عزیزم حسام گرامی
خیلی خوشحالم که از حالا با انتخاب رشته مناسب به فکر برنامه ریزی آینده ات هستی . و من مطمئن هستم به زودی شما رو بر روی صندلی مهندس پرواز یکی از هواپیماهای کشور خواهم دید .
مطمئن باش برای رسیدن به آرزویت هر کمکی از دستم بر آید در حق شما کوتاهی نخواهم نمود .
با من از طریق جی میل ام در تماس باش تا با ارائه شماره تلفن ام به شما بیشتر در خدمت باشم
موفق و پیروز باشی
با سلام و خسته نباشيد
جناب آقاي مدرسي من همچنان منتظر چواب شما هستم
با تشكر
مهبان
مهبان جان عزيز
بايد من را ببخشي چون مدتي مادربرد كامپيوترم خراب بود و در اين مدت اي ميل هاي فرواني روي هم انباشته شده است و من در روز بخشي از آن ها را پاسخ مي دهم
جناب اقاي مدرسي با سلام و خسته نباشيد
الان يك چيزي حدود 2 ماه است كه هنوز جواب درست حسابي از شما نداشتم
ممنون از اينكه جواب من را مي دهيد
پاسخ
مهيان جان اين قدر من خواهش مي كنم كه حتمآ سوالاتان را ياد آوري فرماييد ، باز شما عزيز توجه نفرمودي .. عزيزم من نمي دونم سوال شما چي بوه ست ؟ اگه ميشه محبت كن يك بار ديگر سوال خودت را بپرس .. ازت واقعآ عذر خواهي مي كنم
جناب اقاي مدرسي واقعا مرسي كه شما سوال من را فراموش كردي
سوال من از شما اين بود كه شما از كجا اطلاع داريد كه به خانواده اين عزيزان هواپيما سي 130 جنگي سال 1372 غرامت سنگين دادند و شما قرار بود كه پاسخ و منبع موثق به من بدهيد واقعا از اينكه انقدر مزاحم شما مي شوم شرمنده ام
با كمال تشكر
مهبان
پاسخ
دوست عزيز .. از اين كه من حواس درست حسابي ندارم عذر مي خواهم .. خودت را جاي من بگذار ، روزي كلي اي ميل و كامنت با اسامي مشابه ، شما اگه جاي من بودي همه آن ها را به خاطر مي سپاردي ؟
عزيزم .. من فراموش كردم .. ولي همين الان به همسر يكي از خلبانان تماس گرفتم ، خانه نبود . پيغام گذاشتم .. اگه زنگ بزنه از او خواهم پرسيد
با تشكر از شما استاد گرامي
مهبان
جناب آقاي مدرسي
با سلام
هنوز منتظر جواب شما هستم
مهبان
پاسخ
دوست عزیز همان گونه که بار ها عرض کرده ام بنده به دلیل مشکلات و دغدغه های فکری چیزی به خاطرم نمی ماند .. برای همین از دوستان بار ها خواهش کردم به دلیل کم حواسی بنده لطف کرده و ÷رسش خود را دوباره مطرح فرمایید تا اگر مقدور بود به عرض برسانم
سوال من از شما اين بود كه شما از كجا اطلاع داريد كه به خانواده اين عزيزان هواپيما سي 130 جنگي سال 1372 غرامت سنگين دادند و شما قرار بود كه پاسخ و منبع موثق به من بدهيد
مهبان
پاسخ
دوست عزيزم
من به دليل گرفتاري ايي كه داشتم ، موفق نشدم همسر دوست شهيدم رو ببينم . ولي مطمئن باش هر وقت ديدم موضوع رو از ايشون خواهم پرسيد
من از درد بیکاری رنج می برم با 24 سال سن موفق باشید اینم ازدل تنگ مو
پاسخ
دوست عزيز و نازنين
خدا تكنه رنج ببري ... دنيا ارزش غصه خوردن رو نداره ... عزيزم بيست و چهار سال سن كه زياد نيست .. اميدوارم كار مناسب رو پيدا كني . اگه بگي دنبال چه نوع كاري مي گردي ، شايد من هم دنبال كار خوب برات باشم
موفق باشي عزيزم
باسلام و احترام
دوست بزرگوار اديب فرزانه جناب آقاي بهروز خان مدرسي واقعيت اين است كه گاهي فكر مي كنم كار هاي بزرگ فقط از انسانهاي بزرگ ساخته است و نقش شغل را در زندگي افرادبسيار پر رنگ تر از آنچه هست مي بينم ...
الف) قابل توجه آقايان بيكار " لطفا" بعلت رنج ناشي از بيكاري تن به هر كاري ندهيد بلكه شما كه اينقدر زجر كشيده ايد لااقل كار مناسب را دريابيد "
ب) قابل توجه خانمهاي دم بخت : " شغل آقايان نقش بسيار بارزي در شخصيت و شعور افراد دارد ... جايگاه واقعي هويت افراد در مشاغلشان نهفته است :
ج) مخلص جميع خلبانان c130
د) با تجديد احترام
ه) دوستدار شما شهرام صاحب الزماني
پاسخ
دوست نازنين .و بزرگوارم شهرام جان
واقعآ با الفاظ بسيار زيبا بنده حقير رو شرمنده فرمودي ... شهرام جان من خاك پاي همه انسان هاي شريف همچون شما هستم
در مورد نقش و جايگاه شغل من با شما موافقم .. به عبارتي شغل در شكل گيري شخصيت و حتي تكامل آن نقش به سزايي دارد . بگذريم كه بعضي ها حساس بودن شغل را با قيافه گرفتن و فخر فروشي به رخ ديگران مي كشاند ... يادم مي آيد مدير عامل سابق يكي از تيم هاي بزرگ فونبال ، به محض اين كه اين عنوان را كسب نمود ، ديگه شروع كرد قيافه گرفتن ... وقتي مي گم قيافه گرفتن ، نه اين كه حالا كمي مغرور باشه ... نه .. ولي به معني واقعي اخم كردن و جواب مردم رو حتي در رسانه ها با تكبر دادن و جالبه بعد از اين كه رفت .. تازه مشخص شد چه مشكلات فراواني براي تيم مردمي پايتخت به جاي گذاشته است . شهرام جان با تشكر مجدد از كامنت پر محتواي شما پسر عزيزم
موفق و پايدار باشي
2 سال و نیم از سقوط هواپیمای c130 می گذرد و کسی نمی داند خانواده های داغدار مسافران و خدمه پرواز چه بار مصیبتی بدوش می کشند.همسر کاپیتان بابک گوهری خانم سمیه سبزواری دوست و همکلاسی من در دوران دانشگاه بود.اون موقع سمیه 25 ساله بود و یک بچه 5 ماهه در شکم داشت.فقط خدا میدونه که چطور بچه اشو به دنیا آورد و حالا داره بزرگش میکنه.سمیه دختر بسیار صبور و متینیه و با وجود داشتن درد به این بزرگی تازه باید حرف و حدیث بعضیها رو هم مبنی بر مقصر بودن خلبان تحمل کنه.......خدا بهش صبر بده
پاسخ
نازنين عزيزم .. قبل از هر چيز تسليت من را بپذير .. دخترم من دقيقآ همه خانواده ها رو درك مي كنم .. چون در طول جنگ بار ها اين مصيبت ها رو از نزديك به چشم خود ديده و شاهد رنج و مشقت بازماندگان هستم .. دختر عزيزم .. من بعد از اين سانحه دردناك مدتي صبر كردم تا پرونده اي كه در قوه قضاييه گشوده شده بود ، مختومه شده تا نظر كارشناسي خودم را بگويم .. و بعد از آن با صراحت و قانوني اعلام كردم خلبان هيچ تقصيري نداشته است .. من لحظه به لحظه پرواز فوق رو مي توانم تجسم كنم .. چون جواني ام را در ان هواپيما و پرواز با آن صرف كردم ..
نازنين جان من خيلي دلم مي خواهد با خانواده بابك گوهري ديدار داشته باشم و كمي دلداري داده و حرف هاي او را اگه خواست منتشر كنم .. من از شما دختر عزيزم مي خواهم اگه برات امكان داره يك شماره تماس بنويس .. مطمئن باش من منتشر نمي كنم .. و بعد از يادداشت تلفن آن را پاك خواهم كرد .. من به عنوان همكار قديمي همسر او وظيفه دارم به مشكلات آن ها بپردازم و دنبال كارهاي قانوني او باشم .. خواهش مي كنم باني اين ديدار باش .. خودت هم روز ملاقات تشريف بياور .. حرف هاي زيادي براي گفتن دارم .. چون من سال ها نماينده بچه هايي كه سانحه داده بودند ، بودم و با جزئيات حق و حقوق آشنا هستم .. ممنون مي شوم نازنين عزيزم كه اين محبت را در حق بنده انجام دهي
جناب آقای مدرسی عزیز و بزرگوار
ممنون از پیگیری جنابعالی.نوشته های مهربانانه شما را برای خانم سبزواری خواندم.برای او که هنوز و هر روز بدنبال اخبار حادثه تلخ زندگیش می گردد صحبتهای شما مرهم بود ولی بابت دیدار قرار شد خبر بدهد.
پاسخ
دختر عزيزم .. خيلي من را خوشحال كردي عزيزم
من اميدوارم بتوانم جبران نمايم
نازنين جان مطمئن هستم در ديداري كه خواهم داشت آرامش پايان ناپذير به آن ها هديه كنم
از شما هم ممنونم
man chand roozie ke site shomaro peyda kardamo matalebesho mikhoonam ama enghadr vasam jalebe ke har vaght too mahale karam off misham zoodi miam site shomaro mikhoonam
karmande iran air hastam
albate taze karam
alan sevomin mahe khedmatame
besiar mamnoonam az matalebe jalebo amoozandeye shoma aghaye behroozi
khosh hal misham az shoma va hamkaranetoon email daryaft konam
da panahe hagh
پاسخ
دختر عزیز و نازنینم سارا جان
اولآ بهت تبریک می گویم که به خانواده صمیمی هواپیمایی ملی ایران پیوستی . معلومه که دختر فهمیده و خانمی هستی که با تلاش خودت شرایط کار در ان را پیدا کردی . واقعآ خوشحالم کردی
دوم .. از این که مطالب این سایت را می خوانی و به جمع یاران همدل و صمیمی آن پیوستی بی نهایت خوشحال هستم
دختر عزیزم ای میل بنده در سایت است ولی یک بار دیگه برای شما می نویسم
behrouz.journalist@gmail.com
خوشحال می شوم اگه با شما دوستان عزیز مکاتبه داشته باشم و پاسخگوی سوالات شما باشم
Salam Jenabe Modaresi , Man Alireza 19 Salame va Az Bachegi Asheghe Parvaz o Khalabni Bodam Hala Be Har Sorat Nashod Ke Betonam Be Arezoom Beresam vali Dar Talash Hasam Ke Agar Mishe Yejore DIge Parvazo Hes Konam , Man Az Dostanam Shenidam Ke Be Tore Shakhsi Mishe Ba Para Gelayder Paraz Kard va Ziyadam Hazinash Bala Nis faghat Man Natonesam To In Modat Amozeshgahio Peyda kOnam Ke Bahash tamas Begiram Agar Mishe Lotf Konin Dar Bare in Reshte mano Kami Rahnamei Konin Ta Be Arezoye Dirinye Khod Beresam , Khaheshan Agar mishe Be Mail Man Javab Bedin chon Shayad Natonam Be siteton Sar Bezanam , Ba Kamale Tashakor .Rozo Rozegar Bar Shoma KHosh .
پاسخ
پسرم من با فونت لاتین خیلی مشکل دارم
و بار ها خواهش کردم با فونت فارسی بنویسید
در مورد درخواست شما عرض کنم که با یکی از دوستانم به نام آقای داود یوسفی تماس بگیرید
09123263072
او شما را راهنمایی خواهد کرد
سانحه 2فوریه 2000 به هیچ وجه نقص فنی نداشت.100 درصد خلبان اشتباه کرد.سانحه 25 joan هم نقص فنی نداشت. ملخ در رفت
پاسخ
من این آمار را از سایت مخصوص سوانح استخراج کردم
در مورد کامنت قبلی شما هم .. من هرگز ادعا نکردم به تنهایی با هرکولس پرواز می کردم .. من عضو کوچکی از ان خاندواده بودم
سلام
دوستان عزيزي كه مهمان هميشگي اين سات هستيد خواهش مي كنم كه اگر آموزشگاه خلباني خوبي در "مشهد" ميشناسيد به من بگوييد
متشكرم.
پاسخ
امیدوارم دوستان شما را راهنمایی فرمایند
ضمنآ من توصیه می کنم .. هر آموزشگاهی که به شما معرفی شد ، قبل از عقد قرار داد حتمآ با من مکاتبه کن تا در باره کیفیت کار آن ها تحقیق کرده و با خیالی آسوده ثبت نام کنی
چون برخی از این اموزشگاه ها فقط به فکر پول هستند .. و به کیفیت کار اهمیت نمی دهند
یادت نره بعد از پیدا کردن و انتخاب آن به جی میل من نامه بنویس .. ظرف 48 ساعت پاسخ استعلام رو خواهم نوشت
موفق باشی
با سلام خدمت كاپيتان با توجه به اينكه ما در ماه4بار با فوكر100هاآمدو رفت مي كنيم ميشود توضيحاتي در مورد ايمني اين هواپيماها بدهيد متشكرم.
پاسخ
محمد رضا جان عزیز
با تشکر از شما .. یک مسئله رو به شما توضیح دهم تا خیالت راحت باشد
اولآ عمر دست خداوند است .. و بس
اما در مورد ایمنی هواپیماها عرض کنم .. مطمئن باشید اگه کوچک ترین مشکل فنی یا جوی وجود داشته باشه .. در وحله اول خلبان و گروه پروازی حاضر به پرواز نمی شوند
مطمئن باشید آن ها جان خود رو بیشتر از من و شما دوست داشته و برایش اهمیت قائل هستند
ضمن این که .. سیستم نظارتی ایمنی طوری است که در همه مراحل دقت و نظارت روی آن دارند و به شما اطمینان می دهم نه تنها فوکر 100 ها بلکه همه هواپیماها ، موظف به رعایت اصول استاندارد و ایمنی هستند ..
با آرزوی موفقیت
جناب مدرسی چرا همیشه حوادث سنگین هوای در اسیای وکشورهای مثل ایران اتفاق می افته مگر ما از کشورهای عربی چیزی کم داریم بهترین خطوط پروازی در اسیا دوبی هست چراجناب مدرسی
پاسخ
جناب قربانی عزیز
به نکته بسیار ظریف و حساسی اشاره کردی ... کمال جان واقعیت این است که کشور های عربی آن چه که دارند و به آن افتخار می کنند حاصل حضور افراد متبحر و بهترین های سایر کشور ها از جمله ایران است .. معلوم است که همیشه به عنوت بهترین شناخته می شود ..
کمال جان نه در تحریم به سر می برند ... نه مشکل آموزش و هواپیما دارند .. پول یا مفت حاصل فروش نفت را می دهند .. بهترین هواپیماهای روز را در اختیار می گیرند .. و همان طور که عرض کردم ، بهترین و با تجربه ترین خلبانان دنیا را در اختیار می گیرند .. بهترین و لوکس ترین فرودگاه ها رو می سازند .. بهترین خدمات را می دهند .. و از همه مهم تر خلبانان و گروه پروازی اش رو حسابی تآمین می کند .. هر یک از آن ها علاوه بر حقوق ده ها میلیونی که دریافت می کنند ، از تسهیلات خانه ، اتوموبیل و امکانات رفاهی برای خلبانان و خانواده هایشان هم فراهم می کند خب عزیزم معلوم است در جهان اول باشد .. عمه من هم چنین تسهیلاتی رو با پول نفت ایجاد می کرد ، اکنون اول و حتی سرآمد تر از دبی بود .
اما کشور های آسیایی و ایران .. باید با چنگ و دندان و خون دل خوردن به همت متخصصان با تجربه و شرافتمند خود ناوگان هوایی کهنه رو سرپا نگهدارد .. با وجود این از نظر ایمنی پرواز و سر آمد بودن خلبانانش از اماراتی ها هم بالاتر هستیم .. با هواپیماهای آخرین مدل مثل آ - 380 بازهم عمه من هم می تواند بهترین خطوط را داشته باشد . اما اگه کشوری توانست در شرایطی که ما داریم چند تا هواپیما سالم به هوا بفرسته شاهکار کرده است
ما همین الان از نظر ایمنی و بهترین خلبان ها در حد اول هستیم .. باید قدر همین هایی را هم که داریم بدونیم
ممنون از شما .. امیدوارم قانع شده باشی
باسلام
لطفااز کنترلهای هوایی نیز نامی ببرید
hm ATC controlr
w-tanks
سلام کاپتان
آیا سی130 هم دارای ترمز هوایی است
آیا فرود همیشه در حالت فول فلاپ انجام میشود .
بیشترین سرعت سی130 چقدر است
با تشکر
پاسخ
جناب رضایی عزیزم
هیچ هواپیمایی دارای ترمز هوایی به اون صورتی که ما می دانیم نیست .. !! بلکه با کاهش سرعت یا دور موتور ها سرعت کم می شود .. و با فلاپ کنترل بیشتر می شود
در مورد حداکثر سرعت هرکولس .. هم بعد از دودهه دوری باور کن یادم رفته است ..
سلام استاد
1 پيشنهاد داشتم به نظر من شما با چاپ خاطراتتون واقعا ركورد خوبي در فروش كتاب ميزنيد اولين مشتري خريدار كتاب شما كه من هستم شك نكنيد حيف اين همه اطلاعات كه فقط در نت هستش و خيلي ها خبر ندارند
دوستدار شما
علي
پاسخ
ممنون علي جان گرامي
بله كاملآ حق با شماست .. و خودم هم واقف هستم .. اما علي جان بارها در اين باره توضيح داده ام كه بنده از پس هزينه هاي چاپ كتاب بر نمي آيم . اما حاضرم رسمآ و قانوني به هر فردي كه قصد انتشار دادشته باشد .. به صورت رايگان وكالت دهم
بي نهايت از شما ممنونم